Fundamentele analyse aandelen

Fundamentele analyse aandelen

Wanneer jij gaat beleggen of handelen in aandelen dan zul jij een analyse moeten maken van verschillende bedrijven. Er zijn verschillende soorten analysetechnieken waarvan jij gebruik kunt maken. Technische en fundamentele analyses zijn bekende manieren om de kansen op de aandelenmarkt op te sporen.



De analysetechniek die wordt gebruikt om de werkelijke waarde van een activum te meten wordt de fundamentele analyse genoemd wat je kunt doen achter de laptop. Met de werkelijke waarde wordt de intrinsieke waarde bedoeld. De analyse is zeer uitgebreid en gedetailleerd omdat deze alle factoren omvangt die de intrinsieke waarde kunnen beïnvloeden.

Met de fundamentele analyse kan dus de intrinsieke waarde van een activum worden bepaald. Hiermee kun jij bepalen of jij een aandeel moet kopen of verkopen. De intrinsieke waarde van een aandeel kan worden beïnvloed door vele verschillende factoren zoals bijvoorbeeld concurrentievoordeel en financiële ratio’s. Deze factoren worden ook wel fundamentele variabelen of fundamentals genoemd. Fundamentals zijn er in twee vormen: kwantitatieve fundamentals en kwalitatieve fundamentals. De kwantitatieve factoren zijn meetbaar en staan vaak genoteerd op de jaarrekening van het bedrijf. De kwalitatieve fundamentels zijn niet meetbaar.

Zes essentiële stappen

Er zijn zes zeer belangrijke stappen die zich bevinden in de fundamentele analyse wanneer deze wordt toegepast op aandelen. De zes stappen worden hieronder toegelicht.

Stap 1. Financiële ratio’s en initiële screening

Er zijn ontzettend veel aandelen genoteerd op vele beurzen verspreid over de hele wereld. Het is onmogelijk om allerlei financiële informatie te lezen over de genoteerde bedrijven. Het beste kun jij als eerste een paar belangrijke criteria bekijken en op basis daarvan een selectiebedrijven maken die jij verder gaat onderzoeken. De volgende criteria zijn hierbij belangrijk: winst per aandeel, prijs-naar-winst ratio, rendement op eigen vermogen, schuld op eigen vermogen en current ratio.

Stap 2. Begrijp het bedrijf

Met behulp van de vorige stap heb jij het aantal geschikte bedrijven al flink ingeperkt. Nu is het tijd om je meer te verdiepen in de selectiebedrijven. Immers, alleen als jij begrijpt in welk bedrijf jij gaat investeren zul jij succesvol in aandelen ervan gaan handelen. Je kun een bedrijf onderzoeken door de website ervan te bekijken of door het jaarverslag te lezen.

Stap 3. Bestudeer de financiële resultaten van het bedrijf

Denk jij dat het bedrijf wel bij jouw beleggingsdoelen past? Dan wordt het tijd om de financiële prestaties van het bedrijf over de afgelopen jaren te bekijken. Een regel die hier veel bij wordt gebruikt is dat wanneer het bedrijf de afgelopen 5 jaar positief in de cijfers stond, het bedrijf waarschijnlijk gezond is en geschikt om in te beleggen.

Stap 4. Controleer de rode vlaggen en cijfers

De kans is groot dat de door jou gekozen ondernemer wellicht een kleine schuld heeft van het opstarten van het bedrijf. Het is belangrijk om de hoogte van deze schuld te controleren. Immers, de gemaakte winst zal gebruikt worden om de schuld af te betalen waardoor er minder winst overblijft om als dividend uit te keren aan de aandeelhouders.

Stap 5. Wie zijn de concurrenten?

Waarom is dit bedrijf uniek en moet jij de aandelen van dit bedrijf bezitten? De enige manier om deze vraag te beantwoorden is door de concurrentie van het bedrijf te bekijken. Als een concurrerend bedrijf beter is dan is het wellicht verstandig om over te stappen.

Stap 6. Wat brengt de toekomst?

Nu het aantal bedrijven terug is gebracht naar slechts een klein aantal dien jij de toekomstperspectieven van de verschillende bedrijven te bekijken. Vooral bij lange termijn investeringen is het belangrijk dat jij vrijwel zeker weet dat het bedrijf over de komende jaren winst zal maken. Immers, anders zul jij geen dividend ontvangen.