Reclame maken voor je bedrijf, hoe?
Of je nu heel gericht reclame wilt maken in een vakblad, op een specifieke website je producten wilt adverteren of de merkbelevenis van je bedrijf wilt vergroten in een grote crossmedia campagne; reclame maken is iets waar alle bedrijven vroeg of laat mee te maken krijgen. Welke afwegingen moet je rekening mee houden en wat is het effectiefste voor jouw bedrijf? Daar zijn hele boeken over geschreven en veel te uitgebreid om in deze blog in detail op in te gaan. In deze blog nemen we je mee over het spectrum van adverteren in een vakblad, websites en crossmedia campagne.
Crossmedia campagne
Om direct met het grootste soort reclame te beginnen; de crossmedia campagne. Dit is vooral gericht om de brandawareness van je merk en bedrijf te vergroten. Een crossmedia campagne combineert uitingen op traditionele media, zoals adverteren op de radio, tot nieuwe media zoals social media en influencer marketing. De resultaten hiervan zijn moeilijker te meten, omdat het niet een directe leadgenerator is. Daarom zie je veel grote merken hier vooral gebruik van maken, zoals bijvoorbeeld automerken. Hoewel automerken altijd een nieuw product (een nieuwe auto) gebruiken in hun reclames, is het vooral de brandawareness en merk engagement wat verhoogd wordt. Zodat men áls ze een nieuwe auto willen aanschaffen, het merk nog in hun achterhoofd hebben en hier een positieve associatie bij hebben.
Website marketing
Online adverteren is in vele maten en soorten beschikbaar. Waar dit in de early days van het internet vooral een banner op een website was, is dit tegenwoordig ook mogelijk door middel van sponsored content. Ook scharen we social media reclame hierbij, waarbij influencer marketing momenteel hot en happening is. Hierbij wordt een influencer betaald om een product of dienst te proberen en (positief) te beoordelen.
Vakblad advertenties
Zit je in een specifieke branche met je bedrijf, dan vinden wij adverteren in een vakblad altijd relevant en interessant. Hierbij bereik je twee doelen. Enerzijds dat de markt weet wie je bent en wat je doet, anderzijds zien collega’s, leveranciers en concurrenten dat je er bent. Zo kun je niet alleen producten verkopen, maar ook samenwerkingen aangaan en kun je indirect ook bijvoorbeeld aantrekkelijk(er) zijn voor nieuwe medewerkers doordat ze jouw bedrijfsnaam in het vakblad hebben gezien.